Antje de Jong – Coppelmans

Accordeon – een veelzijdig instrument voor jong en oud

Mijn naam is Antje de Jong-Coppelmans en ik ga de accordeonlessen verzorgen binnen de Stichting Cultuur in Princenhage. Na mijn studie aan het Brabants Conservatorium ben ik gedurende zeer lange tijd verbonden geweest aan  Nieuwe Veste in Breda. Daar heb ik veel ervaring opgedaan in het geven van accordeonlessen, zowel individueel als in groepsverband, maar ook in het leiding geven aan een groep enthousiaste muzikanten met een verstandelijke beperking.

Het accordeon, bij velen vooral bekend als het instrument van de gezellige meezingers, wint de laatste jaren steeds meer terrein in de wereld van de muziek. Het is mooi te ontdekken dat het accordeon zich in vele muziekstijlen thuis voelt. Denk hierbij eens aan de Franse musettewals, de Argentijnse tango of de Amerikaanse blues. Maar ook in Ierse, Russische of Scandinavische muziek wordt het instrument vaak gebruikt.

We kunnen het accordeon daarom met recht het instrument van de volksmuziek noemen. Na het leggen van een degelijke basis zijn er voor beginnende accordeonisten vele invalshoeken mogelijk.

En beginnen met accordeonspelen is echt niet zo heel moeilijk! Je kunt al heel snel met 3 eenvoudige akkoordjes een gezellige blues of een leuke wals spelen. De eerste weken doen we alles uit het hoofd, om goed onder de knie te krijgen hoe het instrument werkt. Daarna schakelen we langzaam over op het lezen van bladmuziek.

Het accordeon is een betrekkelijk jong instrument. Aan het begin van de 19e eeuw koppelde Cyrill Demian een soort mondharmonica aan een blaasbalg. Het werkte. Sindsdien heeft het instrument een enorme technische ontwikkeling doorgemaakt en is steeds verbeterd. Na Europa veroverde het accordeon de rest van de wereld. De naam duidt ook op het feit dat door het indrukken van een knop, een akkoord tot klinken kan worden gebracht.

Hierdoor komt het accordeon ook als begeleidingsinstrument uitstekend uit de verf. Samenwerking en samenspel met andere instrumenten stimuleer ik daarom graag. In mijn lessen is steeds de muzikale voorkeur van de leerling het uitgangspunt. Van daaruit werk ik aan verbreding en verdieping van het repertoire.